loadingAmazons grundare och vd, Jeff Bezos. Foto: Marcus R. Donner/AP/TT-arkivbild
Amazons grundare och vd, Jeff Bezos. Foto: Marcus R. Donner/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Amazon har påbörjat lansering i Sverige

TT

Efter åratal av spekulationer meddelar den amerikanska e-handelsjätten Amazon att företaget har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se.

"Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu", heter det i ett pressmeddelande från Amazon.

I skrivande stund blir dock den som går in på den svenska adressen fortfarande omdirigerad till Amazons tyska sajt.

Enligt Amazon kommer lanseringen i Sverige att innebära möjligheter för mindre, svenska företag att nå fler kunder både i Sverige och i övriga världen. Företag som är intresserade av att sälja sina produkter via Amazons svenska sajt ombeds kontakta e-handelsjätten.

Inga detaljer

Några detaljer kring lanseringen vill dock bolaget inte avslöja.

"Vi har inget ytterligare att berätta i nuläget. Vi återkommer med mer information när vi närmar oss lansering", meddelar Amazon via sin presskontakt i Sverige.

I förra veckan spådde analysföretaget HUI Research att Amazon skulle lanseras i Sverige under hösten.

– Vi har fått signaler från aktörer i branschen att de är på gång att lansera en svensk sajt, sade Emma Hernell, vice vd på HUI Research, till TT.

Enligt Hernell kan Amazon komma att konkurrera ut en del svenska aktörer.

– Men det kan också betyda möjligheter för mindre varumärken som vill nå en internationell marknad, genom att använda Amazon som plattform, sade hon.

Kraftigt vinstlyft

Amazon redovisade nyligen en fördubbling av andra kvartalets vinst till 5,2 miljarder dollar, eller motsvarande cirka 45 miljarder kronor. Omsättningen ökade, trots den globala ekonomiska krisen till följd av covid-19, med hela 40 procent till närmare 89 miljarder dollar, eller cirka 780 miljarder kronor. Även om Amazon är mest känt för sin e-handel så står molntjänster för företag för en betydande andel av intäkterna och faktiskt huvuddelen av vinsten.

Vid andra kvartalets utgång hade Amazon 876 800 anställda världen över. Siffran inkluderar både hel- och deltidsanställda, men inte inhyrda eller andra tillfälligt anställda.

(Mats Rörbecker/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingAmazons grundare och vd, Jeff Bezos. Foto: Marcus R. Donner/AP/TT-arkivbild
Amazons grundare och vd, Jeff Bezos. Foto: Marcus R. Donner/AP/TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Amazon har påbörjat lansering i Sverige

TT

Efter åratal av spekulationer meddelar den amerikanska e-handelsjätten Amazon att företaget har "påbörjat" lanseringen av en svensk sajt, Amazon.se.

"Amazon har varit tillgängligt för svenska konsumenter och företag genom våra olika europeiska hemsidor under flera år, men nästa steg är att introducera ett komplett detaljhandelserbjudande i Sverige och det är det vi planerar att göra nu", heter det i ett pressmeddelande från Amazon.

I skrivande stund blir dock den som går in på den svenska adressen fortfarande omdirigerad till Amazons tyska sajt.

Enligt Amazon kommer lanseringen i Sverige att innebära möjligheter för mindre, svenska företag att nå fler kunder både i Sverige och i övriga världen. Företag som är intresserade av att sälja sina produkter via Amazons svenska sajt ombeds kontakta e-handelsjätten.

Inga detaljer

Några detaljer kring lanseringen vill dock bolaget inte avslöja.

"Vi har inget ytterligare att berätta i nuläget. Vi återkommer med mer information när vi närmar oss lansering", meddelar Amazon via sin presskontakt i Sverige.

I förra veckan spådde analysföretaget HUI Research att Amazon skulle lanseras i Sverige under hösten.

– Vi har fått signaler från aktörer i branschen att de är på gång att lansera en svensk sajt, sade Emma Hernell, vice vd på HUI Research, till TT.

Enligt Hernell kan Amazon komma att konkurrera ut en del svenska aktörer.

– Men det kan också betyda möjligheter för mindre varumärken som vill nå en internationell marknad, genom att använda Amazon som plattform, sade hon.

Kraftigt vinstlyft

Amazon redovisade nyligen en fördubbling av andra kvartalets vinst till 5,2 miljarder dollar, eller motsvarande cirka 45 miljarder kronor. Omsättningen ökade, trots den globala ekonomiska krisen till följd av covid-19, med hela 40 procent till närmare 89 miljarder dollar, eller cirka 780 miljarder kronor. Även om Amazon är mest känt för sin e-handel så står molntjänster för företag för en betydande andel av intäkterna och faktiskt huvuddelen av vinsten.

Vid andra kvartalets utgång hade Amazon 876 800 anställda världen över. Siffran inkluderar både hel- och deltidsanställda, men inte inhyrda eller andra tillfälligt anställda.

(Mats Rörbecker/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024