Akupressurpunkter för bättre sömn


Sömn av god kvalitet är avgörande för en god hälsa. Genom att massera ett antal akupressurpunkter innan man går och lägger sig kan man frigöra spänningar och få en bättre sömn.

Den här sekvensen börjar vid fötterna och rör sig uppåt mot huvudet. När man börjar vid fötterna tas energin och fokus ner till jorden, sedan slutar man med ansiktet och hårbotten som ofta har samlat på sig mycket spänning och mentalt tjatter från dagens alla tankar.

Använd inte mer än ca 2 kilos tryck när du masserar – det ska kännas skönt!

Fötterna

Punkt: LV3

Kallas även ”The Great Rushing” eller ”Tai Yuan”

Punkten finns på toppen av foten ungefär en och en halv tum (ca 4 cm) ovanför simhuden mellan stortån och den andra tån. Använd djupt och fast tryck för att massera och stimulera i fyra till fem sekunder.

Upprepa tre till fem gånger på varje fot.

Punkt: Shi Mian

Betyder "förlorad sömn"

Punkten finns mitt på hälen på fotens undersida. Tryck in i mitten av punkten i en cirkulär rörelse med ett fast tryck.

Massera varje fot i en till två minuter.


Handlederna


Massera dessa tre punkter på handleden med små cirkelrörelser i 30 till 60 sekunder.

Upprepa tre till fem gånger på varje hand.

Punkt: LU9

Kallas även ”Supreme Abyss” eller ”Tai Yuan”

Punkten ligger på handledsvecket under tummen på underarmens insida

Punkt: PC6

Kallas även ”Inner Pass” eller ”Nei Guan”

Punkten ligger tre fingrar under handledsvecket mitt på underarmen.

Punkt: HT7

Kallas även ”Spirit Gate” eller ”Shen Men”

Punkten ligger på handledsvecket under lillfingret på underarmens insida.


Huvudet

Punkter: Si Shen Cong

De här är fyra punkter som finns ovanpå huvudet. Massera dem genom att försiktigt stryka fingrarna över hårbotten – börja vid hårlinjen och gå mot huvudets baksida. När man kommer till toppen av huvudet masserar man försiktigt punkterna och slutar med att kamma fingrarna mot baksidan.

Upprepa fem gånger eller mer.


Hårbotten

Börja vid tinningarna och gå längs huvudets sidor mot baksidan. Kamma fingrarna längs huvudets sidor och massera de spända musklerna. Det här ger ytterligare avslappning till hårbotten och musklerna som spänner käken. 

Punkt: Yin Tang

Kallas även ”Hall of Impression” eller ”Tredje ögat”

Punkten ligger mittemellan ögonbrynen. Använd ditt pek- och långfinger, gör en korsmassage i form av en yin-yang (taiji) symbol.

 

Punkt: Yu Yao

Kallas även ”Fish Spine” 

Punkten ligger mitt på ögonbrynet. Börja på insidan av ögonbrynen (nära näsbryggan) och tryck försiktigt på dem ut mot ytterkanterna. 

 

Punkt: Tai Yang

Kallas även ”Greater Yang”

Punkten ligger i tinningens mjuka nedsänkning.

Massera med mjuka cirklar i en till två minuter.

 

 

Punkt: ST6

Kallas även ”Jaw Bone” eller ”Jia Che”

Punkten ligger på kinden vid käkbenets hörn. I det här området finns mycket spänning från stress, så massera med mjuka cirklar i en till två minuter.

 

Punkt: An Mian

Kallas även ”Peaceful Sleep”

Punkten ligger på sidan av halsen bakom örsnibben. Där skallkanten möter nackmusklerna finns det en mjuk nedsänkning som fingret glider in i.

Massera försiktigt i cirklar i en till två minuter.

 

 

Tsao-Lin E. Moy är licensierad akupunktör och doktor i orientalisk medicin, och har arbetat med den gamla läkekonsten i över 15 år. Hon strävar efter att hjälpa människor att bli friska och få fram sin obegränsade hälsopotential. IntegrativeHealingArts.com