6 effektiva ”quick-fix” mot energisvackor 
Att lyssna på din favoritmusik kan minska stress och höja din energinivå. Foto: Tirachard Kumtanom


Det händer ofta, och för vissa händer det oftare än för andra. När en energisvacka slår till försöker de flesta människor göra något för att få kraft att ta sig ur den.

Att ta något sött eller dricka en läsk eller energidryck kan vara enkelt och ger en snabb effekt för en kort tid, men i allmänhet ger det mer problem i det långa loppet. Tröttheten kommer tillbaka hårt och snabbt, för att inte nämna den eventuella påverkan det kan ha på sömnen, och de långsiktiga effekterna på ämnesomsättningen och hjärthälsan.

För att upprätthålla en bra energinivå under hela dagen kan det krävas att man gör en lite bredare insats. Ett sätt att hålla tröttheten i schack är att förhindra den redan från start. Bra sömn, en hälsosam kost och stresshantering hjälper alla till att hålla dig energifylld. Men för en tillfällig ”quick-fix” finns det en del saker du kan göra: 

1. Ät frukost

Personer som äter frukost har visat sig ha högre energinivåer än de som hoppar över den. Men för att frukosten ska öka din energi måste du äta rätt. Livsmedel med högt fiberinnehåll och med protein fungerar bäst för att hålla dig mätt länge och energifylld hela dagen.

2. Drick vatten

Vattenbrist kan skapa trötthet, så genom att se till att du dricker vatten regelbundet, kan du förhindra energisvackor. Sikta på att fylla vattenflaskan eller glaset varannan timme.

3. Ät en handfull nötter

Att ha en påse med nötter nära till hands kan också bidra till att återställa energinivåerna. Mandlar och jordnötter är båda bra alternativ eftersom de har ett högt innehåll av magnesium och folat. Energin kan sjunka när kroppen har brist på dessa näringsämnen, och att fylla på med dem kan ge en snabb återhämtning.

4. Gå ut på en snabb promenad

Det kan verka motsägelsefullt, men att öka hjärtfrekvensen genom att gå ut och gå en snabb promenad kan öka energin. Den friska luften kan också hjälpa. 10 till 15 minuter räcker oftast.

5. Lukta på en kanelstång

Vissa menar att det att snabbt dra in doften av en kanelstång kan göra en piggare och minska tröttheten.

6. Lyssna på musik eller sjung

Musik kan också hjälpa dig att få tillbaka energin. Att lyssna på eller sjunga med i din favoritmusik kan ge en känslomässig kick som ökar energin och lindrar stress.

Så om du får en eftermiddagssvacka, testa en eller flera av dessa naturliga metoder för att återhämta dig.

Mohan Garikiparithi har en examen i medicin från Osmania University (University of Health Sciences). Artikeln publicerades ursprungligen på Bel Marra Health.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.