10 sätt att lindra kronisk värk utan medicin
Ge dessa skonsamma alternativa behandlingar en chans innan du stoppar i dig piller.
Om du stödjer kroppen på rätt sätt kan du till och med vända artrit. Foto: Katarzyna Bialasiewicz/ iStock)


Att ha kronisk värk är hemskt. Det påverkar alla aspekter av livet. Sömnen försämras, det är tufft för familjen och det finns så många saker som man känner att man inte klarar av. Att ständigt ha värk leder med tiden till att man känner sig både frustrerad och utmattad.

Finns det något man kan göra för att må bättre utan att behöva ta smärtstillande läkemedel varje dag? Svaret är "kanske". Här är 10 saker som kan bidra till att minska värken, öka rörligheten och ge dig mer sinnesro:

1. Använd värme

Att ha värme på de ställen man har ont ökar cirkulationen i området och hjälper de spända och vresiga musklerna att slappna av. Observera: Om området är rött och svullet kan det vara bättre att kyla ner med is en stund.

2. Få massage

Massage kan vara otroligt avslappnande, och dessutom ökar det cirkulationen, verkar avslappnande på spända muskler och hjälper till att öka rörelseomfånget. Se till att hitta en massageterapeut som är bekant med ditt tillstånd och förstår vad du behöver vad gäller tryck och stil.

3. Gå till en sjukgymnast

Om du inte redan har gjort det, gå till en sjukgymnast och få några behandlingar. De kan bedöma ditt tillstånd och ge dig stretch- och styrkeövningar som är specifika för dina behov. Sjukgymnasten kommer inte enbart arbeta med dig på kliniken, utan även ge dig några övningar att göra hemma.

4. Cykla – inne eller ute

De flesta sjukgymnaster låter sina patienter värma upp på en träningscykel i fem eller 10 minuter om de kan. Cykling är ett bra och skonsamt sätt att få muskler och leder varma och avslappnade, och för att öka hjärtfrekvensen.

5. Gå ut och gå

Ibland känns det som att det sista man vill göra är att gå ut och gå, men att snöra på sig skorna och gå på en promenad minskar faktiskt stelhet och värk, särskilt om du lider av fibromyalgi eller ryggvärk. Dessutom är det bra för lungorna och hjärtat, det ökar mängden syre som cirkulerar i blodet och ökar din energi.

6. Stretcha

Långsam och mjuk stretching verkar avslappnande på spända muskler, och det känns helt enkelt skönt.

7. Prova yoga

Mjuk yoga kombinerar stretching och styrka med andning, genom olika ställningar och positioner. Det verkar avslappnande på musklerna, minskar värk och stillar sinnet.

8. Lyft vikter

Om du klarar av det så kan träning med vikter hjälpa till att stärka musklerna och därmed öka stödet i det område som påverkas av smärta. Detta gäller speciellt för värk i nacke, axlar och rygg. Arbeta med en kunnig tränare och kör inte så hårt, åtminstone inte i början. Du kan alltid lägga till mer vikt senare.

9. Vattenträning

Skonsamma vattenövningar är ett bra sätt att slappna av musklerna och öka rörelseomfånget. Om man verkligen har ont kan man prova watsu, en mild, rörelsesbaserad massage som görs i poolen. Oavsett om du gör vattengymnastik eller watsu, så leta efter ett ställe som erbjuder en varm terapipool. Kallt vatten kan göra så att de redan stela och värkande musklerna känner sig än mer spända.

10. Prova akupunktur

Akupunktur är känd för sin förmåga att minska smärta. Det fungerar på så sätt att det förändrar neurotransmittorerna i det centrala nervsystemet så att de sänker ”smärt-volymen" och aktiverar kroppens inbyggda opioidsystem. Akupunktur minskar också stress och inflammation, samt stödjer läkningsprocesser. Akupunktören kan även använda kinesiska örter, värmebehandling, kroppsterapi eller koppning för att uppnå bästa resultat. Tänk på att vara noga med att leta efter en akupunktör som är bekant med ditt specifika tillstånd.


Lynn Jaffee är licensierad akupunktör och författare till "Simple Steps: The Chinese Way to Better Health." Artikeln publicerades ursprungligen på AcupunctureTwinCities.com