10 härliga hälsofördelar av stickning och virkning


Stickning och virkning har blivit en trend igen. Många har redan upptäckt de meditativa effekterna av det här stillsamma hantverket, men visste du att det också har en mängd andra hälsofördelar som kan stärka både din fysiska och mentala hälsa?

Det sociala stödnätverket Knit for Peace i Storbritannien, som har över 15 000 medlemmar, har samlat forskning för att bevisa de positiva effekterna.

Här nedan har vi listat 10 olika hälsofördelar med stickning och virkning som de funnit Och vem vet, när du har läst det här kommer det kanske att bli även din favorithobby i framtiden - om det inte redan är det förstås.

1. Stickning kan göra dig lugn

Stickning och virkning involverar repetitiva rörelser som hjälper dig att komma in i ett meditativt tillstånd. Dessa rörelser lugnar inte bara kroppen, utan har också förmågan att stilla sinnet.

Harvard Medical Schools Mind and Body Institute fann att stickning sänker hjärtfrekvensen med i genomsnitt 11 slag per minut i en studie som genomfördes 2007. Personer som stickar kan till och med komma in i ett "förstärkt lugn", liknande det i yoga eller jogging.

2. Sänker blodtrycket

Förutom att sänka hjärtfrekvensen kan stickning också sänka blodtrycket genom att minska mängden av stresshormonet kortisol i kroppen. När alltför mycket kortisol produceras belastas hjärtat och cirkulationssystemet, så stickning (eller annan aktivitet som främjar avkoppling) kan ge dig betydligt bättre hälsa på lång sikt.

3. Förbättrar mental aritmetik (räknelära)

Stickning och virkning är noggrant hantverk. Båda kräver att du använder dina räkne-, mät- och multiplikationsfärdigheter för att få det resultat du önskar, oavsett om det är en tröja, en halsduk eller något annat du själv designat.

Stickningsmatematiken är huvudsakligen undermedveten, men hjärnan drar ändå nytta av den.

Att sticka och virka skärper både minnet och aritmetiken. Foto: Merrylove Crafts

4. Skärper minnet

Det är aldrig för tidigt att vara medveten om och förebygga en eventuell kognitiv nedgång som kan komma senare i livet. Den inneboende minnesträningen i stickning och virkning är ett bra sätt att hålla sinnet skarpt och minnet aktivt. ”En rät, en avig" är ett utmärkt mantra, men när du ska sticka en rät och när du ska sticka en avig är upp till dig och ditt minne!

Det säger sig självt att ju mer du stickar, desto bättre blir ditt minne. Det är en utmärkt ”mini-workout” för hjärnan.

5. Förbättrar händernas rörlighet

De komplicerade och konstfärdiga handrörelserna som krävs vid stickning och virkning är utmärkta för att hjälpa till att hålla händerna stabila och fingerlederna flexibla. Att upprätthålla ledflexibiliteten bidrar till att skydda mot artrit, men det är också klokt att hitta en balans; ta pauser då och då för att undvika kramp eller repetitiv överansträngning.

Virkning och stickning stärker händerna och gör fingerlederna rörligare. Foto: Diego Pontes

6. Hjälper till att hantera kronisk smärta

I en undersökning som Knit for Peace gjorde på 1 000 av sina medlemmar upptäcktes att 92 procent av de som hade dålig eller mycket dålig hälsa, sade att stickning förbättrade deras hälsa. Dels håller stickning fingerlederna smalare och smidigare, men handarbetet är också fantastiskt distraherande; stickning och virkning kräver koncentration, vilket minskar personens benägenhet att fokusera på värk och smärta.

Det fungerar även för sinnet. Personer med klinisk depression uppgav att de kände sig mindre fokuserade på sin känslomässiga smärta när de började med stickning som hobby. 

Garnenas härliga färger kan göra sinnet gladare.

7. Minskar “småätande”

Människor som börjar med en hobby såsom stickning brukar utveckla en förmåga att motstå småätande. Sysslolösa händer sträcker sig gärna efter en godbit, men om händerna är upptagna med att sticka eller virka är det mindre risk för att de gör det.

8. Minskar risken för demens

En studie publicerad i The Journal of Neuropsychiatry fann att stickning kan minska risken för åldersrelaterad kognitiv försämring, och hos personer som redan har demens kan stickning hjälpa till att lindra symtomen. Stickningen kan också hjälpa till att motverka apati och depression.

Hur då? Jo, hantverk såsom stickning och virkning hjälper hjärnan att skapa och upprätthålla de nervbanor som gör att sinnet fungerar på ett hälsosamt sätt.

Att ha gjort färdigt sitt handarbete kan ge en ökad självkänsla och tillfredställelse.

9. Stärker självkänslan

Alla är inte födda med ett inbyggt självförtroende. Därför kan en aktivitet som involverar kreativitet, såsom stickning, bidra till att öka självkänslan. När man väl börjar använda sina färdigheter, och när man gjort klart en halsduk eller en tröja känner man sig antagligen motiverad av resultatet, vilket i sin tur hjälper en att känna sig självsäkrare.

10. Ger en känsla av prestation

Att kunna förvandla ett garnnystan till något man kan använda är ingen liten prestation. Dessutom ger ett hantverksprojekt ett värdefullt och roligt mål att arbeta mot. Stickning aktiverar också det som Medical Bag kallar ”belöningssystemet”; en hobby som skapar en konkret slutprodukt gör att man känner att man verkligen har gjort något bra.

Och det har man ju! Den där tröjan, halsduken, eller lilla barnleksaken får definitivt en extra betydelse när man inser att den på samma gång kan förbättra ens mentala och fysiska hälsa.

En liten stickad leksak kan göra livet roligare både för dig och för barnet.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.