loadingKrav från gäster skulle kunna öka incitamenten för hotell att satsa på brandskydd. Arkivbild. Foto: Dan Hansson/SvD/TT
Krav från gäster skulle kunna öka incitamenten för hotell att satsa på brandskydd. Arkivbild. Foto: Dan Hansson/SvD/TT
Inrikes

Två procent av hotellen brandcertifierade

Epoch Times

Endast 56 av Sveriges 2 834 hotell och vandrarhem har Brandskyddsföreningens brandcertifiering. Problemet är att det saknas tydlig efterfrågan från gäster på bra brandskydd, enligt brandingenjör Hans Andersson.

Fram till 2004 hade kommunerna kontrollansvar för brandskyddet på hotell. Efter en lagändring ligger kontrollansvaret på den enskilde, byggnadens ägare eller den som driver verksamhet.

– Tidigare gjorde räddningstjänsten brandsyn varje år. Nu väljer kommunerna själva hur ofta de vill göra tillsynsbesök, så nu kan det dröja fyra, fem år mellan besöken. Det kan rinna iväg och man kanske inte tar det här brandskyddsarbetet på så stort allvar som man borde göra, säger Hans Andersson.

Endast två procent

Certifieringen är ett frivilligt åtagande för hotellen som Brandskyddsföreningen och Visita, branschorganisation för besöksnäringen, står bakom. Hans Andersson anser att certifieringen är ett sätt för hotellen att visa att man håller hög nivå och tar brandskydd på allvar.

Inte mer än två procent av Sveriges hotell har ansökt och levt upp till de 65 punkterna som ska uppfyllas för att få ett certifikat.

– Jag vet inte om det är att de tycker att det verkar jobbigt att satsa på brandskydd. Men det är också för att gästerna inte ställer krav. Alla förlitar sig på att det är tryggt. Du kollar inte hur bra brandskyddet är när du ska bo på hotell, du kollar hur många stjärnor hotellet har, säger Hans Andersson.

Men han tror att det är på väg att förändras, speciellt efter den dramatiska branden i Grenfell Tower i London.

Ska vara helt bristfritt

Exempel på brister som kan finnas i dag är att byggnaderna kan vara gamla och inte lever upp till brandsäkerheten byggnadstekniskt, berättar Hans Andersson.

Det kan vara en brist i brandlarm eller utrymningslarm som inte är åtgärdat. Eller att det saknas kunskap hos personal.

– Det är olika nivåer på bristerna men vi har som krav för certifikatet att det ska vara helt släta protokoll, helt bristfritt.

(TT)



Ett bra brandskydd

Enligt rekommendationerna innebär ett bra brandskydd att:
-Det finns säkra utrymningsvägar.
-Byggnadens konstruktion är tillräckligt stabil för att personer ska kunna sätta sig i säkerhet vid brand.
-Brännbart material i väggar, tak och golv är begränsat.
-Dekorationer och lös inredning inte ökar brandbelastningen.
-Tekniska utrustningar eller apparater inte orsakar brand.
-Det finns system som ger tidig upptäckt av brand och som varnar gäster
-Brandskyddet även omfattar personalutbildning.
-Det finns tillämpbara instruktioner.
-Anslag om utrymning finns i gästrum och personalutrymmen.
-Det finns släckutrustning, och att all utrustning för brandskydd underhålls.

Källa: Myndigheten för samhällskydd och beredskap

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingKrav från gäster skulle kunna öka incitamenten för hotell att satsa på brandskydd. Arkivbild. Foto: Dan Hansson/SvD/TT
Krav från gäster skulle kunna öka incitamenten för hotell att satsa på brandskydd. Arkivbild. Foto: Dan Hansson/SvD/TT
Inrikes

Två procent av hotellen brandcertifierade

Epoch Times

Endast 56 av Sveriges 2 834 hotell och vandrarhem har Brandskyddsföreningens brandcertifiering. Problemet är att det saknas tydlig efterfrågan från gäster på bra brandskydd, enligt brandingenjör Hans Andersson.

Fram till 2004 hade kommunerna kontrollansvar för brandskyddet på hotell. Efter en lagändring ligger kontrollansvaret på den enskilde, byggnadens ägare eller den som driver verksamhet.

– Tidigare gjorde räddningstjänsten brandsyn varje år. Nu väljer kommunerna själva hur ofta de vill göra tillsynsbesök, så nu kan det dröja fyra, fem år mellan besöken. Det kan rinna iväg och man kanske inte tar det här brandskyddsarbetet på så stort allvar som man borde göra, säger Hans Andersson.

Endast två procent

Certifieringen är ett frivilligt åtagande för hotellen som Brandskyddsföreningen och Visita, branschorganisation för besöksnäringen, står bakom. Hans Andersson anser att certifieringen är ett sätt för hotellen att visa att man håller hög nivå och tar brandskydd på allvar.

Inte mer än två procent av Sveriges hotell har ansökt och levt upp till de 65 punkterna som ska uppfyllas för att få ett certifikat.

– Jag vet inte om det är att de tycker att det verkar jobbigt att satsa på brandskydd. Men det är också för att gästerna inte ställer krav. Alla förlitar sig på att det är tryggt. Du kollar inte hur bra brandskyddet är när du ska bo på hotell, du kollar hur många stjärnor hotellet har, säger Hans Andersson.

Men han tror att det är på väg att förändras, speciellt efter den dramatiska branden i Grenfell Tower i London.

Ska vara helt bristfritt

Exempel på brister som kan finnas i dag är att byggnaderna kan vara gamla och inte lever upp till brandsäkerheten byggnadstekniskt, berättar Hans Andersson.

Det kan vara en brist i brandlarm eller utrymningslarm som inte är åtgärdat. Eller att det saknas kunskap hos personal.

– Det är olika nivåer på bristerna men vi har som krav för certifikatet att det ska vara helt släta protokoll, helt bristfritt.

(TT)



Ett bra brandskydd

Enligt rekommendationerna innebär ett bra brandskydd att:
-Det finns säkra utrymningsvägar.
-Byggnadens konstruktion är tillräckligt stabil för att personer ska kunna sätta sig i säkerhet vid brand.
-Brännbart material i väggar, tak och golv är begränsat.
-Dekorationer och lös inredning inte ökar brandbelastningen.
-Tekniska utrustningar eller apparater inte orsakar brand.
-Det finns system som ger tidig upptäckt av brand och som varnar gäster
-Brandskyddet även omfattar personalutbildning.
-Det finns tillämpbara instruktioner.
-Anslag om utrymning finns i gästrum och personalutrymmen.
-Det finns släckutrustning, och att all utrustning för brandskydd underhålls.

Källa: Myndigheten för samhällskydd och beredskap

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024