Nästan hälften av landets handelsföretag har utsatts för it-bedrägerier under det senaste året. Det skriver Svensk Handel som anser att kunskapen om nätbedrägerier måste bli bättre bland företagarna.
Enligt en ny rapport från Svensk Handel, saknar 46 procent av handelsföretagen tillräcklig kunskap om vilka åtgärder de skulle behöva vidta för att minska risken att bli utsatta för it-bedrägerier.
Falska mejl och bluffakturor
De vanligaste bedrägeriformerna är falska mejl, sms och telefonsamtal. Bluffakturor, vd-bedrägerier och så kallad ransomware är också ett växande problem.
–Trots att bedrägerierna ökat explosionsartat de senaste åren släpar kunskapen om brotten efter. Mörkertalet är stort eftersom många drabbade skäms över att ha blivit lurade. Tystnadskulturen måste brytas och vi måste prata mer om bedrägeribrotten som drabbar företagare, säger Nina Jelver, bedrägeriexpert på Svensk Handel, i pressmeddelandet.
Bluffakturor är ett stort problem för många företagare. Den senaste tiden har Svensk Handel till exempel märkt en kraftig ökning av vilseledande elavtal. Även så kallade vd-bedrägerier, där bedragarna är ute efter snabba överföringar av stora belopp, är ett växande problem.
Enkla åtgärder kan räcka långt
Svensk Handel efterlyser att kunskapen om bedrägeribrott blir bättre bland företagarna och har tagit fram rekommendationer till företagen.
Nina Jelver menar att små enkla åtgärder och tydliga rutiner i många fall räcker långt. Det gäller att ha tänkt till innan bedragaren slår till.
Under 2020 anmäldes cirka 600 bedrägeribrott varje dag, men endast var tredje handelsföretag anger att de har polisanmält bedrägeribrott som de råkat ut för.
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Här ser du hur du kan stödja oss.