loadingChrister Fugelsang på KTK 2012. (Foto: Bengt Nyman)
Christer Fugelsang på KTK 2012. (Foto: Bengt Nyman)
Inrikes

Svenskt företag planerar rymdturism i Kiruna

Epoch Times Sverige, Susanne W Lamm - Epoch Times Sverige

Vill du åka till rymden på semestern? Inom några år kommer man att kunna göra rymdresor från Kiruna, tror Christer Fuglesang, som är KTH:s rådgivare i nystartade rymdbolaget Space Travel Alliance.

Rymdresor är idag en dyr historia. 1,5 miljoner kronor kostar en biljett med amerikanska Virgin Galactic som anordnar rymdturistresor från och med nästa år. Men i takt med att tekniken utvecklas kommer flygningarna att bli billigare, siar Christer Fuglesang, Sveriges första och hittills enda astronaut.

Om hållbarhet: Är svaret en ny planet?

– Jag tror att om tio år är det rätt många som kan ha råd att göra det som jag kallar rymdskutt, säger Fuglesang via telefon.

Ett rymdskutt når upp till drygt 100 kilometers höjd. Därifrån ser man jorden från ovan i några minuter och känner av det tyngdlösa tillståndet innan man återvänder ned på jorden igen. Rymdskutt är vad Space Travel Alliance kommer att erbjuda turister i Kiruna.

Företaget vill göra Sverige till ett centrum för rymdturism. Sverige har goda förutsättningar att upprätta en sådan verksamhet, speciellt i Kiruna, säger Fuglesang. Där finns redan Spaceport Sweden som etablerat ett rymdupplevelsecenter, där finns infrastruktur som man kan använda och där finns rent geografiskt utrymme för att göra turistflygningar.

Rymden har alltid varit en plattform för teknikutveckling.  Space Travel Alliance vd Karin Nilsdotter som även är vd för Spaceport Sweden, säger att det har varit både svårt och dyrt att ta sig ut i rymden, men att rymdindustrin på senare år har börjat kommersialiseras på liknande sätt som flygindustrin gjorde för 100 år sedan.

– Det man ser nu är att privata aktörer och entreprenörer är med och investerar och utvecklar ny teknik och nya farkoster för att öka tillgängligheten till rymden, säger hon.

Sverige har en ledande position internationellt vad gäller rymdforskning och rymdteknik. I Kiruna finns även ett rymdgymnasium. Nilsdotter ser stora möjligheter i svenska rymdaffärer, inte bara i rymden utan också på jorden.

– Precis som i guldrushen när man började gräva efter guld så var det ju mycket av det runt omkring som man kunde tjäna pengar på, hackor och spadar och så vidare, man skapade ett ekosystem.

Hon ser framför sig hur man kommer att utveckla nya produkter och tjänster, inte minst inom besöksnäringen.

Space Travel Alliance ska använda sig av en ny typ av rymdfarkost som är återanvändningsbar och flyger och landar som ett flygplan. Sådana rymdflygplan kommer att vara flygfärdiga inom ett år, tror Fuglesang. Sedan måste det på regeringsnivå skrivas nya regelverk för bemannade rymdfarkoster och export av rymdrelaterad teknik.

Om 3-5 år hoppas bolaget börja med rymdflygningarna. Fram tills dess siktar de på att kunna erbjuda blivande rymdresenärer astronautträning. G-kraft-centrifugträning till exempel, eller att flyga i tyngdlöst tillstånd.

Så småningom kommer
även gemene man att kunna flyga längre turer i rymden, tror Fuglesang. Åka i bana runt jorden, vilket är storleksordningen svårare än rymdskutten, är kanske möjligt för rymdresenärer om ett par decennier.

– Men det är nog för de rikare, relativt sett. Kanske om 50 år, då tror jag att det är väldigt många som har möjlighet att åka ut i rymden. Många kommer att göra det, även till månen.

Att åka i bana runt jorden är häftigt, säger han.

– Jorden är inte
så stor. Det tar bara 90 minuter att åka ett varv runt den och man ser inga gränser. Man ser hur tunn atmosfären är. Jorden är så liten i förhållande till rymden.

Fram tills idag har bara 540 människor varit i rymden. Det görs bara några få flygningar per år. Med ökad tillgänglighet tror Karin Nilsdotter att flera tusen människor de närmaste åren kommer att kunna ta sig ut i rymden.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingChrister Fugelsang på KTK 2012. (Foto: Bengt Nyman)
Christer Fugelsang på KTK 2012. (Foto: Bengt Nyman)
Inrikes

Svenskt företag planerar rymdturism i Kiruna

Epoch Times Sverige, Susanne W Lamm - Epoch Times Sverige

Vill du åka till rymden på semestern? Inom några år kommer man att kunna göra rymdresor från Kiruna, tror Christer Fuglesang, som är KTH:s rådgivare i nystartade rymdbolaget Space Travel Alliance.

Rymdresor är idag en dyr historia. 1,5 miljoner kronor kostar en biljett med amerikanska Virgin Galactic som anordnar rymdturistresor från och med nästa år. Men i takt med att tekniken utvecklas kommer flygningarna att bli billigare, siar Christer Fuglesang, Sveriges första och hittills enda astronaut.

Om hållbarhet: Är svaret en ny planet?

– Jag tror att om tio år är det rätt många som kan ha råd att göra det som jag kallar rymdskutt, säger Fuglesang via telefon.

Ett rymdskutt når upp till drygt 100 kilometers höjd. Därifrån ser man jorden från ovan i några minuter och känner av det tyngdlösa tillståndet innan man återvänder ned på jorden igen. Rymdskutt är vad Space Travel Alliance kommer att erbjuda turister i Kiruna.

Företaget vill göra Sverige till ett centrum för rymdturism. Sverige har goda förutsättningar att upprätta en sådan verksamhet, speciellt i Kiruna, säger Fuglesang. Där finns redan Spaceport Sweden som etablerat ett rymdupplevelsecenter, där finns infrastruktur som man kan använda och där finns rent geografiskt utrymme för att göra turistflygningar.

Rymden har alltid varit en plattform för teknikutveckling.  Space Travel Alliance vd Karin Nilsdotter som även är vd för Spaceport Sweden, säger att det har varit både svårt och dyrt att ta sig ut i rymden, men att rymdindustrin på senare år har börjat kommersialiseras på liknande sätt som flygindustrin gjorde för 100 år sedan.

– Det man ser nu är att privata aktörer och entreprenörer är med och investerar och utvecklar ny teknik och nya farkoster för att öka tillgängligheten till rymden, säger hon.

Sverige har en ledande position internationellt vad gäller rymdforskning och rymdteknik. I Kiruna finns även ett rymdgymnasium. Nilsdotter ser stora möjligheter i svenska rymdaffärer, inte bara i rymden utan också på jorden.

– Precis som i guldrushen när man började gräva efter guld så var det ju mycket av det runt omkring som man kunde tjäna pengar på, hackor och spadar och så vidare, man skapade ett ekosystem.

Hon ser framför sig hur man kommer att utveckla nya produkter och tjänster, inte minst inom besöksnäringen.

Space Travel Alliance ska använda sig av en ny typ av rymdfarkost som är återanvändningsbar och flyger och landar som ett flygplan. Sådana rymdflygplan kommer att vara flygfärdiga inom ett år, tror Fuglesang. Sedan måste det på regeringsnivå skrivas nya regelverk för bemannade rymdfarkoster och export av rymdrelaterad teknik.

Om 3-5 år hoppas bolaget börja med rymdflygningarna. Fram tills dess siktar de på att kunna erbjuda blivande rymdresenärer astronautträning. G-kraft-centrifugträning till exempel, eller att flyga i tyngdlöst tillstånd.

Så småningom kommer
även gemene man att kunna flyga längre turer i rymden, tror Fuglesang. Åka i bana runt jorden, vilket är storleksordningen svårare än rymdskutten, är kanske möjligt för rymdresenärer om ett par decennier.

– Men det är nog för de rikare, relativt sett. Kanske om 50 år, då tror jag att det är väldigt många som har möjlighet att åka ut i rymden. Många kommer att göra det, även till månen.

Att åka i bana runt jorden är häftigt, säger han.

– Jorden är inte
så stor. Det tar bara 90 minuter att åka ett varv runt den och man ser inga gränser. Man ser hur tunn atmosfären är. Jorden är så liten i förhållande till rymden.

Fram tills idag har bara 540 människor varit i rymden. Det görs bara några få flygningar per år. Med ökad tillgänglighet tror Karin Nilsdotter att flera tusen människor de närmaste åren kommer att kunna ta sig ut i rymden.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024