Vill du åka till rymden på semestern? Inom några år kommer man att kunna göra rymdresor från Kiruna, tror Christer Fuglesang, som är KTH:s rådgivare i nystartade rymdbolaget Space Travel Alliance.
Rymdresor är idag en dyr historia. 1,5 miljoner kronor kostar en biljett med amerikanska Virgin Galactic som anordnar rymdturistresor från och med nästa år. Men i takt med att tekniken utvecklas kommer flygningarna att bli billigare, siar Christer Fuglesang, Sveriges första och hittills enda astronaut.
Om hållbarhet: Är svaret en ny planet?
– Jag tror att om tio år är det rätt många som kan ha råd att göra det som jag kallar rymdskutt, säger Fuglesang via telefon.
Ett rymdskutt når upp till drygt 100 kilometers höjd. Därifrån ser man jorden från ovan i några minuter och känner av det tyngdlösa tillståndet innan man återvänder ned på jorden igen. Rymdskutt är vad Space Travel Alliance kommer att erbjuda turister i Kiruna.
Företaget vill göra Sverige till ett centrum för rymdturism. Sverige har goda förutsättningar att upprätta en sådan verksamhet, speciellt i Kiruna, säger Fuglesang. Där finns redan Spaceport Sweden som etablerat ett rymdupplevelsecenter, där finns infrastruktur som man kan använda och där finns rent geografiskt utrymme för att göra turistflygningar.
Rymden har alltid varit en plattform för teknikutveckling. Space Travel Alliance vd Karin Nilsdotter som även är vd för Spaceport Sweden, säger att det har varit både svårt och dyrt att ta sig ut i rymden, men att rymdindustrin på senare år har börjat kommersialiseras på liknande sätt som flygindustrin gjorde för 100 år sedan.
– Det man ser nu är att privata aktörer och entreprenörer är med och investerar och utvecklar ny teknik och nya farkoster för att öka tillgängligheten till rymden, säger hon.
Sverige har en ledande position internationellt vad gäller rymdforskning och rymdteknik. I Kiruna finns även ett rymdgymnasium. Nilsdotter ser stora möjligheter i svenska rymdaffärer, inte bara i rymden utan också på jorden.
– Precis som i guldrushen när man började gräva efter guld så var det ju mycket av det runt omkring som man kunde tjäna pengar på, hackor och spadar och så vidare, man skapade ett ekosystem.
Hon ser framför sig hur man kommer att utveckla nya produkter och tjänster, inte minst inom besöksnäringen.
Space Travel Alliance ska använda sig av en ny typ av rymdfarkost som är återanvändningsbar och flyger och landar som ett flygplan. Sådana rymdflygplan kommer att vara flygfärdiga inom ett år, tror Fuglesang. Sedan måste det på regeringsnivå skrivas nya regelverk för bemannade rymdfarkoster och export av rymdrelaterad teknik.
Om 3-5 år hoppas bolaget börja med rymdflygningarna. Fram tills dess siktar de på att kunna erbjuda blivande rymdresenärer astronautträning. G-kraft-centrifugträning till exempel, eller att flyga i tyngdlöst tillstånd.
Så småningom kommer även gemene man att kunna flyga längre turer i rymden, tror Fuglesang. Åka i bana runt jorden, vilket är storleksordningen svårare än rymdskutten, är kanske möjligt för rymdresenärer om ett par decennier.
– Men det är nog för de rikare, relativt sett. Kanske om 50 år, då tror jag att det är väldigt många som har möjlighet att åka ut i rymden. Många kommer att göra det, även till månen.
Att åka i bana runt jorden är häftigt, säger han.
– Jorden är inte så stor. Det tar bara 90 minuter att åka ett varv runt den och man ser inga gränser. Man ser hur tunn atmosfären är. Jorden är så liten i förhållande till rymden.
Fram tills idag har bara 540 människor varit i rymden. Det görs bara några få flygningar per år. Med ökad tillgänglighet tror Karin Nilsdotter att flera tusen människor de närmaste åren kommer att kunna ta sig ut i rymden.