loadingEtt kinesiskt kolfartyg gick på grund på Stora barriärrevet den 4 april 2010. Enligt uppgifter hade det 975 ton tjockolja ombord. Sex år senare har ägarna till fartyget kommit överens om att betala en summa pengar till Australien för saneringen av området. (Foto: Maritime Safety Queensland via Getty Images)
Ett kinesiskt kolfartyg gick på grund på Stora barriärrevet den 4 april 2010. Enligt uppgifter hade det 975 ton tjockolja ombord. Sex år senare har ägarna till fartyget kommit överens om att betala en summa pengar till Australien för saneringen av området. (Foto: Maritime Safety Queensland via Getty Images)
Miljö

Skadorna på Stora barriärrevet kostar kinesiskt kolfartyg 250 miljoner

Epoch Times

Efter flera år har Australien till slut kommit överens med det kinesiska transportföretaget som skadade Stora barriärrevet om ett skadestånd motsvarande inte ens en tredjedel av saneringskostnaderna.

Det var 2010 som ett kinesiskt kolfartyget läckte ut flera ton tjockolja på Stora barriärrevet. Det 230 meter långa fartyget hade skrapat i korallrevet i mer än en kilometer, vilket förvandlade korallerna till damm.

Kinas vattenföroreningar är ”bortom all kontroll”

Med argument som att revet är ”självläkande” vägrade ägaren, Shenzhen Energy Transport, under sex års tid att ta på sig ansvaret för skadorna.

Nu har det kinesiska företaget gått med på att betala knappt 250 miljoner kronor till den australiska regeringen, skriver BBC, en summa som inte motsvarar ens en tredjedel av kostnaden för att återställa naturen efter olyckan.

Med pengarna ska myndigheter sanera revet från giftig båtbottenfärg.

Miljöminister Josh Frydenberg anser att överenskommelsen visar på att Australien ”tar till alla medel” för att komma åt rederier som inte tar sitt ansvar efter att ha förstört revet.

Om hållbarhet: Människans industri måste härma naturen

Greenpeace är besvikna.

– Regeringen har sagt att den totala kostnaden för saneringen ligger på 900 miljoner kronor, så att komma överens om en sådan liten siffra är en besvikelse, sade Greenpeace’s projektledare Shani Tager till AFP.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt kinesiskt kolfartyg gick på grund på Stora barriärrevet den 4 april 2010. Enligt uppgifter hade det 975 ton tjockolja ombord. Sex år senare har ägarna till fartyget kommit överens om att betala en summa pengar till Australien för saneringen av området. (Foto: Maritime Safety Queensland via Getty Images)
Ett kinesiskt kolfartyg gick på grund på Stora barriärrevet den 4 april 2010. Enligt uppgifter hade det 975 ton tjockolja ombord. Sex år senare har ägarna till fartyget kommit överens om att betala en summa pengar till Australien för saneringen av området. (Foto: Maritime Safety Queensland via Getty Images)
Miljö

Skadorna på Stora barriärrevet kostar kinesiskt kolfartyg 250 miljoner

Epoch Times

Efter flera år har Australien till slut kommit överens med det kinesiska transportföretaget som skadade Stora barriärrevet om ett skadestånd motsvarande inte ens en tredjedel av saneringskostnaderna.

Det var 2010 som ett kinesiskt kolfartyget läckte ut flera ton tjockolja på Stora barriärrevet. Det 230 meter långa fartyget hade skrapat i korallrevet i mer än en kilometer, vilket förvandlade korallerna till damm.

Kinas vattenföroreningar är ”bortom all kontroll”

Med argument som att revet är ”självläkande” vägrade ägaren, Shenzhen Energy Transport, under sex års tid att ta på sig ansvaret för skadorna.

Nu har det kinesiska företaget gått med på att betala knappt 250 miljoner kronor till den australiska regeringen, skriver BBC, en summa som inte motsvarar ens en tredjedel av kostnaden för att återställa naturen efter olyckan.

Med pengarna ska myndigheter sanera revet från giftig båtbottenfärg.

Miljöminister Josh Frydenberg anser att överenskommelsen visar på att Australien ”tar till alla medel” för att komma åt rederier som inte tar sitt ansvar efter att ha förstört revet.

Om hållbarhet: Människans industri måste härma naturen

Greenpeace är besvikna.

– Regeringen har sagt att den totala kostnaden för saneringen ligger på 900 miljoner kronor, så att komma överens om en sådan liten siffra är en besvikelse, sade Greenpeace’s projektledare Shani Tager till AFP.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024