Efter flera år har Australien till slut kommit överens med det kinesiska transportföretaget som skadade Stora barriärrevet om ett skadestånd motsvarande inte ens en tredjedel av saneringskostnaderna.
Det var 2010 som ett kinesiskt kolfartyget läckte ut flera ton tjockolja på Stora barriärrevet. Det 230 meter långa fartyget hade skrapat i korallrevet i mer än en kilometer, vilket förvandlade korallerna till damm.
Kinas vattenföroreningar är ”bortom all kontroll”
Med argument som att revet är ”självläkande” vägrade ägaren, Shenzhen Energy Transport, under sex års tid att ta på sig ansvaret för skadorna.
Nu har det kinesiska företaget gått med på att betala knappt 250 miljoner kronor till den australiska regeringen, skriver BBC, en summa som inte motsvarar ens en tredjedel av kostnaden för att återställa naturen efter olyckan.
Med pengarna ska myndigheter sanera revet från giftig båtbottenfärg.
Miljöminister Josh Frydenberg anser att överenskommelsen visar på att Australien ”tar till alla medel” för att komma åt rederier som inte tar sitt ansvar efter att ha förstört revet.
Om hållbarhet: Människans industri måste härma naturen
Greenpeace är besvikna.
– Regeringen har sagt att den totala kostnaden för saneringen ligger på 900 miljoner kronor, så att komma överens om en sådan liten siffra är en besvikelse, sade Greenpeace’s projektledare Shani Tager till AFP.