Skolan är inte så dålig som det påstås, men det ökande gapet mellan de elever som det går bra för och de som har det svårt i skolan är oroväckande, säger Steve Wretman, utbildningskonsult på Pedagogika. Lärare behöver hjälp för att reda upp situationen, menar han.
Det har ljudit små ramaskrin i Sverige vid de senaste Pisa-undersökningarna. Sverige halkar efter, svenska elever presterar dåligt. Dessutom drunknar svenska lärare i pappersarbete, det råder lärarbrist och eleverna saknar disciplin.
Skolan har utsatts för så mycket kritik att det inte behövs mer kritik, säger Steve Wretman; många elever trivs i skolan och har oftast en bra relation med läraren, även om det finns brister i lärarutbildningen och hur man fördelar skolans resurser.
Mer än var femte lärare obehörig
Tillsammans med bland andra några kollegor från tiden på Grundskoletidningen, där Wretman var skribent och föreläsare, har han startat upp plattformen Pedagogika, som är en kunskapsbank för lärare och skolledare. Den förser dem med verktyg som ska få de enskilda skolorna att uppnå bestämda mål. Allt material på plattformen vilar på en vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
– Det finns en tro i Sverige på att överlämna till eleverna att själva söka kunskap. Pedagogika är definitivt en motreaktion till det, säger han.
Viktigt med bra ledare
De tror på en strikt lärarledd undervisning som samtidigt är kommunikativ. Men först och främst måste klassen fungera socialt, om eleverna ska kunna tillgodogöra sig undervisningen. För det krävs bra ledarskap.
De jobbar också enligt en socialkulturell teori, som innebär att eleven alltid arbetar på en nivå som är aningen för svår, men får stöd i att klara av uppgifterna. En bra lärare får eleven att känna sig kompetent, så att den får en positiv självbild, säger Wretman.
Det är förstås svårt med vissa elever, säger han. Idag är gapet mellan elever i svenska skolan större än någonsin. Det finns en större andel invandrarelever och fler socialt utsatta områden.
– Det här kan spränga sönder samhället. Om man inte lyckas med att hjälpa dem som har det sämst i samhället kommer det att gå åt skogen.
Wretman vill egentligen inte prata om ”bra” eller ”dåliga” lärare, utan ser det mer som att det finns mer eller mindre effektiva metoder.
– Det finns lärare som spelar på gehör, de bara gör det och gör det bra. Andra lärare måste spela efter noter. Det är möjligt att de aldrig blir lika bra som de som spelar på gehör, men de kan bli tillräckligt bra. Metoder är som noter, och vi har samlat framgångsrika metoder.
Komplett plan
Metoderna bygger i grunden på teorier från Vygotsky och variationsteorin, och beprövade erfarenheter. De utgör en färdig 2-årsplan med allt från teori till praktik och utvärdering på några grundläggande områden.
Tanken är att lärarna ska ledas genom en fortgående utbildning, istället för att som idag ha några ouppföljda studiedagar i början och slutet av varje termin. Det kan vara svårt att driva igenom någon förändring, och ibland uppstår det stora spänningar i skolmiljön där det samlas många viljor.
– Eldsjälar har en tendens att brinna upp, och så finns det de som inte vill utvecklas. Rektorn måste leda arbetet, säger Steve Wretman.
Plattformen drivs av en ledningsgrupp som består av forskare, verksamhetschefer, rektorer och skolutvecklare och utgår från vetenskap och beprövade erfarenheter.
Steve Wretman arbetade själv som lärare i drygt 15 år innan han började jobba med kompetensutveckling.
Censurerad Kinautbildning förlängs trots kritik
VIDEO: Dödad för organ – Kinas hemliga transplantationsindustri