Nästan hälften av de tillfrågade svenskarna väljer vegetariskt någon gång i veckan och ungefär var fjärde vill äta mer vegetariskt nästa år, enligt Sifos undersökning. Oftast är det med tanke på klimat och miljö.
Undersökningen, som gjordes på uppdrag av Axfood, pekar på en trend där fler svenskar väljer vegetariskt. Av de drygt tusen som deltog äter 45 procent vegetariskt en eller flera gånger i veckan. De flesta av dessa är inte vegetarianer, men äter ändå kött-fritt en eller flera gånger i veckan.
”Mat har blivit ett sätt att uttrycka sig själv på”
De vanligaste skälen till det vegetariska valet är omtanke om klimat och miljö. Och trenden kan hålla i sig; inför nästa år tänker 24 procent av de tillfrågade minska sin köttkonsumtion ytterligare.
Recept och mer inspiration från butikerna kan enligt undersökningen få folk att välja ännu mer vegetariskt.
Och de stora matkedjorna gör satsningar, bland annat med information och gröna recept. Axfood har utökat sitt vegetariska sortiment och ser en ökning i försäljningen av vegetariska produkter, enligt pressmeddelandet.
Coops satsning heter Nya Vardagsmaten. Bland annat ger kocken Paul Svensson idéer och inspiration i en poddserie för den som vill minska på köttet.
På ica.se kan man se hur bra varje recept är genom en ny klimatmärkning med ett, två eller tre löv som får symbolisera rättens klimatpåverkan.