loadingAtt äta vegetariskt en eller flera gånger i veckan lockar fler svenskar. Butikerna påverkar med information och recept. (Foto: Pixabay)
Att äta vegetariskt en eller flera gånger i veckan lockar fler svenskar. Butikerna påverkar med information och recept. (Foto: Pixabay)
Miljö

Ny undersökning: Fler svenskar väljer vegetariskt

Epoch Times

Nästan hälften av de tillfrågade svenskarna väljer vegetariskt någon gång i veckan och ungefär var fjärde vill äta mer vegetariskt nästa år, enligt Sifos undersökning. Oftast är det med tanke på klimat och miljö.

Undersökningen, som gjordes på uppdrag av Axfood, pekar på en trend där fler svenskar väljer vegetariskt. Av de drygt tusen som deltog äter 45 procent vegetariskt en eller flera gånger i veckan. De flesta av dessa är inte vegetarianer, men äter ändå kött-fritt en eller flera gånger i veckan.

”Mat har blivit ett sätt att uttrycka sig själv på”

De vanligaste skälen till det vegetariska valet är omtanke om klimat och miljö. Och trenden kan hålla i sig; inför nästa år tänker 24 procent av de tillfrågade minska sin köttkonsumtion ytterligare.

Recept och mer inspiration från butikerna kan enligt undersökningen få folk att välja ännu mer vegetariskt.

Och de stora matkedjorna gör satsningar, bland annat med information och gröna recept. Axfood har utökat sitt vegetariska sortiment och ser en ökning i försäljningen av vegetariska produkter, enligt pressmeddelandet.

Coops satsning heter Nya Vardagsmaten. Bland annat ger kocken Paul Svensson idéer och inspiration i en poddserie för den som vill minska på köttet.

På ica.se kan man se hur bra varje recept är genom en ny klimatmärkning med ett, två eller tre löv som får symbolisera rättens klimatpåverkan.

Semestra som vegetarian

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAtt äta vegetariskt en eller flera gånger i veckan lockar fler svenskar. Butikerna påverkar med information och recept. (Foto: Pixabay)
Att äta vegetariskt en eller flera gånger i veckan lockar fler svenskar. Butikerna påverkar med information och recept. (Foto: Pixabay)
Miljö

Ny undersökning: Fler svenskar väljer vegetariskt

Epoch Times

Nästan hälften av de tillfrågade svenskarna väljer vegetariskt någon gång i veckan och ungefär var fjärde vill äta mer vegetariskt nästa år, enligt Sifos undersökning. Oftast är det med tanke på klimat och miljö.

Undersökningen, som gjordes på uppdrag av Axfood, pekar på en trend där fler svenskar väljer vegetariskt. Av de drygt tusen som deltog äter 45 procent vegetariskt en eller flera gånger i veckan. De flesta av dessa är inte vegetarianer, men äter ändå kött-fritt en eller flera gånger i veckan.

”Mat har blivit ett sätt att uttrycka sig själv på”

De vanligaste skälen till det vegetariska valet är omtanke om klimat och miljö. Och trenden kan hålla i sig; inför nästa år tänker 24 procent av de tillfrågade minska sin köttkonsumtion ytterligare.

Recept och mer inspiration från butikerna kan enligt undersökningen få folk att välja ännu mer vegetariskt.

Och de stora matkedjorna gör satsningar, bland annat med information och gröna recept. Axfood har utökat sitt vegetariska sortiment och ser en ökning i försäljningen av vegetariska produkter, enligt pressmeddelandet.

Coops satsning heter Nya Vardagsmaten. Bland annat ger kocken Paul Svensson idéer och inspiration i en poddserie för den som vill minska på köttet.

På ica.se kan man se hur bra varje recept är genom en ny klimatmärkning med ett, två eller tre löv som får symbolisera rättens klimatpåverkan.

Semestra som vegetarian

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024