Kinesiska turisters shoppinghunger har gjort dem ledande i att sätta sprätt på pengar i Sverige. Trots devalveringar av Kinas valuta syns ännu inga spår av avmattning enligt Global Blue, ett företag som hjälper folk att handla taxfree.
Shopping ligger högt upp på kinesiska turisters ”att göra” lista när de reser utomlands. Antalet kinesiska turister som kommer till Sverige har ökat med åren och de har blivit den nationalitet som spenderar mest pengar i Sverige när det gäller taxfree-försäljning.
Kinesiska företag letar investeringar i Sverige
– 2009 tog kineserna över tronen från Ryssland när det gäller att spendera pengar i Sverige, säger Daniel Andersson, marknadschef på Global Blue.
Under ett pressat reseschema inhandlas lyxvaror, klockor och kläder, och det är inte ovanligt att de kommer med färdiga inköpslistor till varuhusen, berättar Andersson.
– För kineserna gäller valuta för pengarna, och det som består är väldigt viktigt för dem. De är också mycket måna om att köpa klockor i större utsträckning än andra nationaliteter, säger Andersson.
Många shoppar lyxvaror utomlands
I Kina har lyxvaror och mode en hög påläggsskatt, vilket gör att kineserna passar på att handla lyxvaror under sina resor utomlands.
2015 spenderade den genomsnittlige kinesiska resenären med familj cirka 5 000 kronor i varje butik under sin vistelse i Sverige under januari-augusti, vilket är 25% mer jämfört med samma tid förra året.
Än märks inga tydliga effekter på köpkraften efter Kinas devalveringar av yuanen under augusti, enligt Andersson.
– Euro och kronor är fortfarande billiga mot yuanen i jämförelse med tidigare, och i samband med fortsatt tillväxt i Kinas ekonomi samt bättre kommunikationer från Kina till Sverige och Skandinavien talar det för fortsatt god utveckling av hela turistnäringen från Kina till Sverige, säger Andersson.
Allt fler kommer hit
Mellan januari-juli 2015 har antalet övernattningar ökat med 26 procent jämfört med samma period 2014 enligt Tillväxtverket. Även Göteborg ser en ökning på antalet kinesiska turister. På tio år har turisterna tiodubblats enligt Göteborg & Co.
Under september startade SAS en ny direktlinje mellan Stockholm och Hongkong, och med den förväntas turisterna från Kina att bli fler i Sverige.