loadingKinesiska turister har blivit de besökare som spenderar mest pengar i Sverige på taxfree-shopping. Foto: Mikael Iso-Oja
Kinesiska turister har blivit de besökare som spenderar mest pengar i Sverige på taxfree-shopping. Foto: Mikael Iso-Oja
Inrikes

Kinesiska turister spenderar mest i Sverige på taxfree

Cecilia Samuelsson - Epoch Times Sverige

Kinesiska turisters shoppinghunger har gjort dem ledande i att sätta sprätt på pengar i Sverige. Trots devalveringar av Kinas valuta syns ännu inga spår av avmattning enligt Global Blue, ett företag som hjälper folk att handla taxfree.

Shopping ligger högt upp på kinesiska turisters ”att göra” lista när de reser utomlands. Antalet kinesiska turister som kommer till Sverige har ökat med åren och de har blivit den nationalitet som spenderar mest pengar i Sverige när det gäller taxfree-försäljning.

Kinesiska företag letar investeringar i Sverige

– 2009 tog kineserna över tronen från Ryssland när det gäller att spendera pengar i Sverige, säger Daniel Andersson, marknadschef på Global Blue.

Under ett pressat reseschema inhandlas lyxvaror, klockor och kläder, och det är inte ovanligt att de kommer med färdiga inköpslistor till varuhusen, berättar Andersson.

– För kineserna gäller valuta för pengarna, och det som består är väldigt viktigt för dem. De är också mycket måna om att köpa klockor i större utsträckning än andra nationaliteter, säger Andersson.

Många shoppar lyxvaror utomlands

I Kina har lyxvaror och mode en hög påläggsskatt, vilket gör att kineserna passar på att handla lyxvaror under sina resor utomlands.

2015 spenderade den genomsnittlige kinesiska resenären med familj cirka 5 000 kronor i varje butik under sin vistelse i Sverige under januari-augusti, vilket är 25% mer jämfört med samma tid förra året.

Än märks inga tydliga effekter på köpkraften efter Kinas devalveringar av yuanen under augusti, enligt Andersson.

– Euro och kronor är fortfarande billiga mot yuanen i jämförelse med tidigare, och i samband med fortsatt tillväxt i Kinas ekonomi samt bättre kommunikationer från Kina till Sverige och Skandinavien talar det för fortsatt god utveckling av hela turistnäringen från Kina till Sverige, säger Andersson.

Allt fler kommer hit

Mellan januari-juli 2015 har antalet övernattningar ökat med 26 procent jämfört med samma period  2014 enligt Tillväxtverket. Även Göteborg ser en ökning på antalet kinesiska turister. På tio år har turisterna tiodubblats enligt Göteborg & Co.

Under september startade SAS en ny direktlinje mellan Stockholm och Hongkong, och med den förväntas turisterna från Kina att bli fler i Sverige.

Missledande data döljer problem i Kinas ekonomi

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingKinesiska turister har blivit de besökare som spenderar mest pengar i Sverige på taxfree-shopping. Foto: Mikael Iso-Oja
Kinesiska turister har blivit de besökare som spenderar mest pengar i Sverige på taxfree-shopping. Foto: Mikael Iso-Oja
Inrikes

Kinesiska turister spenderar mest i Sverige på taxfree

Cecilia Samuelsson - Epoch Times Sverige

Kinesiska turisters shoppinghunger har gjort dem ledande i att sätta sprätt på pengar i Sverige. Trots devalveringar av Kinas valuta syns ännu inga spår av avmattning enligt Global Blue, ett företag som hjälper folk att handla taxfree.

Shopping ligger högt upp på kinesiska turisters ”att göra” lista när de reser utomlands. Antalet kinesiska turister som kommer till Sverige har ökat med åren och de har blivit den nationalitet som spenderar mest pengar i Sverige när det gäller taxfree-försäljning.

Kinesiska företag letar investeringar i Sverige

– 2009 tog kineserna över tronen från Ryssland när det gäller att spendera pengar i Sverige, säger Daniel Andersson, marknadschef på Global Blue.

Under ett pressat reseschema inhandlas lyxvaror, klockor och kläder, och det är inte ovanligt att de kommer med färdiga inköpslistor till varuhusen, berättar Andersson.

– För kineserna gäller valuta för pengarna, och det som består är väldigt viktigt för dem. De är också mycket måna om att köpa klockor i större utsträckning än andra nationaliteter, säger Andersson.

Många shoppar lyxvaror utomlands

I Kina har lyxvaror och mode en hög påläggsskatt, vilket gör att kineserna passar på att handla lyxvaror under sina resor utomlands.

2015 spenderade den genomsnittlige kinesiska resenären med familj cirka 5 000 kronor i varje butik under sin vistelse i Sverige under januari-augusti, vilket är 25% mer jämfört med samma tid förra året.

Än märks inga tydliga effekter på köpkraften efter Kinas devalveringar av yuanen under augusti, enligt Andersson.

– Euro och kronor är fortfarande billiga mot yuanen i jämförelse med tidigare, och i samband med fortsatt tillväxt i Kinas ekonomi samt bättre kommunikationer från Kina till Sverige och Skandinavien talar det för fortsatt god utveckling av hela turistnäringen från Kina till Sverige, säger Andersson.

Allt fler kommer hit

Mellan januari-juli 2015 har antalet övernattningar ökat med 26 procent jämfört med samma period  2014 enligt Tillväxtverket. Även Göteborg ser en ökning på antalet kinesiska turister. På tio år har turisterna tiodubblats enligt Göteborg & Co.

Under september startade SAS en ny direktlinje mellan Stockholm och Hongkong, och med den förväntas turisterna från Kina att bli fler i Sverige.

Missledande data döljer problem i Kinas ekonomi

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024