loadingAllt går att sälja. I Guangdong säljer några bybor den relativt rena luften i området till turistande besökare. (Foto: Sina)
Allt går att sälja. I Guangdong säljer några bybor den relativt rena luften i området till turistande besökare. (Foto: Sina)
Hälsa & Livsstil

Kineser säljer ren luft i plastpåsar

Frank Fang - Epoch Times

Frisk luft har blivit en bristvara i Kina, och bybor i den sydliga provinsen Guangdong, har kommit på ett nytt sätt att dryga ut hushållskassan.

Byborna i häradet Lianshan, som bebos av Yao- och Zhuang-minoriteterna, säljer plastpåsar fyllda med luft till turister på besök vid berget Jinzi, enligt den kinesiska nyhetsportalen Sina. En stor påse kostar ungefär 40 kronor och en liten påse en dryg tia.

”Att köpa luft är att köpa hälsa”, ”Luft utan industriföroreningar”, ”Luft med den högsta halten anjoner i Guangdong”, ”Luft från 1 400 meter över havet”, är några exempel på säljargumenten.

Medan några turister nöjde sig med att njuta av den friska gratisluften och bara ta bilder på affärsverksamheten, så fanns det andra som köpslog med försäljarna för att få med några påsar hem.

Vill påminna om värdet av ren miljö

Zhi Chenglin, som bor på Jinzi-berget, var först med att sälja luft i platspåsar. Zhi berättade för Sina att han jobbat i Guangzhou i tre år och tröttnat på att dra i sig den lokala smogen, så han bestämde sig för att skaffa ett jobb på hemmaplan. Hans förhoppning är att hans affärsidé ska påminna folk i städerna om värdet av en ren miljö.

Internetanvändare på mikrobloggen Sina Weibo uttryckte sig roat både om säljarna och köparna. En användare från Chongqing skrev: ”Även om det verkligen är ren luft, kan någon som öppnar påsen på plats förklara för mig hur den kan vara annorlunda än den omgivande luften?”

”Det är mer än bara ett marknadsjippo, eftersom det faktiskt finns en efterfrågan i samhället. Tänk er, inom några år kommer Kina börja importera en ny produkt; hur stora volymer kommer det att bli och vad blir värdet?”, funderade en användare från Shandong.

En användare från Yunnan skrev: ”Folk i Kanada och Hawaii säljer också ren luft, men inte i cancerogena plastpåsar, utan i specialtillverkade behållare”.

Folk andas in luft från plastpåsar. (Foto: Sina)

Folk andas in luft från plastpåsar. (Foto: Sina)

Föroreningar stort problem

I Guangdong finns över 60 000 fabriker, enligt San Francisco-baserade Places Journal. Stadsborna i Guangdongs smogtäckta industriområden åker gärna upp till provinsens skogsklädda bergsområden för att andas lite frisk luft.

Föroreningar är ett stort hälsoproblem i Kina. År 2013 blev en 8-årig flicka från Jiangsuprovinsen en av de yngsta personerna som fått diagnosen lungcancer. Läkarna tror att hon fick sjukdomen på grund av att hon andats in för mycket smog.

Kinas miljökatastrof

Svensk eko-certifiering bortser från miljöproblem i Kina

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAllt går att sälja. I Guangdong säljer några bybor den relativt rena luften i området till turistande besökare. (Foto: Sina)
Allt går att sälja. I Guangdong säljer några bybor den relativt rena luften i området till turistande besökare. (Foto: Sina)
Hälsa & Livsstil

Kineser säljer ren luft i plastpåsar

Frank Fang - Epoch Times

Frisk luft har blivit en bristvara i Kina, och bybor i den sydliga provinsen Guangdong, har kommit på ett nytt sätt att dryga ut hushållskassan.

Byborna i häradet Lianshan, som bebos av Yao- och Zhuang-minoriteterna, säljer plastpåsar fyllda med luft till turister på besök vid berget Jinzi, enligt den kinesiska nyhetsportalen Sina. En stor påse kostar ungefär 40 kronor och en liten påse en dryg tia.

”Att köpa luft är att köpa hälsa”, ”Luft utan industriföroreningar”, ”Luft med den högsta halten anjoner i Guangdong”, ”Luft från 1 400 meter över havet”, är några exempel på säljargumenten.

Medan några turister nöjde sig med att njuta av den friska gratisluften och bara ta bilder på affärsverksamheten, så fanns det andra som köpslog med försäljarna för att få med några påsar hem.

Vill påminna om värdet av ren miljö

Zhi Chenglin, som bor på Jinzi-berget, var först med att sälja luft i platspåsar. Zhi berättade för Sina att han jobbat i Guangzhou i tre år och tröttnat på att dra i sig den lokala smogen, så han bestämde sig för att skaffa ett jobb på hemmaplan. Hans förhoppning är att hans affärsidé ska påminna folk i städerna om värdet av en ren miljö.

Internetanvändare på mikrobloggen Sina Weibo uttryckte sig roat både om säljarna och köparna. En användare från Chongqing skrev: ”Även om det verkligen är ren luft, kan någon som öppnar påsen på plats förklara för mig hur den kan vara annorlunda än den omgivande luften?”

”Det är mer än bara ett marknadsjippo, eftersom det faktiskt finns en efterfrågan i samhället. Tänk er, inom några år kommer Kina börja importera en ny produkt; hur stora volymer kommer det att bli och vad blir värdet?”, funderade en användare från Shandong.

En användare från Yunnan skrev: ”Folk i Kanada och Hawaii säljer också ren luft, men inte i cancerogena plastpåsar, utan i specialtillverkade behållare”.

Folk andas in luft från plastpåsar. (Foto: Sina)

Folk andas in luft från plastpåsar. (Foto: Sina)

Föroreningar stort problem

I Guangdong finns över 60 000 fabriker, enligt San Francisco-baserade Places Journal. Stadsborna i Guangdongs smogtäckta industriområden åker gärna upp till provinsens skogsklädda bergsområden för att andas lite frisk luft.

Föroreningar är ett stort hälsoproblem i Kina. År 2013 blev en 8-årig flicka från Jiangsuprovinsen en av de yngsta personerna som fått diagnosen lungcancer. Läkarna tror att hon fick sjukdomen på grund av att hon andats in för mycket smog.

Kinas miljökatastrof

Svensk eko-certifiering bortser från miljöproblem i Kina

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024