Förra veckan beslutade Kinesiska kommunistpartiet att det var dags att slopa ettbarnspolitiken. Omdaningen sägs ha att göra med sociala och demografiska utmaningar.
Men det finns även ett ekonomiskt intresse bakom beslutet. Tredje kvartalets tillväxtrapport som visade på ett BNP på 6,9 procent har ifrågasatts, och många anser att siffran är mycket lägre. Ekonomin behöver kickas igång, och avskaffandet av ettbarnspolitiken och lägre tillväxtmål är två förändringar som inkluderas i en större förändringsplan för de kommande fem åren.
Konsumenternas köpkraft
Credit Suisse uppskattar att avskaffande av ettbarnspolitiken kommer att medföra att mellan tre och sex miljoner fler barn föds varje år med start 2017.
De här bebisarna kommer att tillföra ekonomin mellan 19 och 38 miljarder dollar årligen i enbart ökad konsumtion. Credit Suisse har räknat ut att ett barn kostar ungefär 6 330 dollar om året. I denna siffra ingår inte kostnaderna för energi och infrastruktur, som stiger när befolkningen ökar.
Konsumtionen utgör en stor del av utvecklade länders BNP; i USA utgör konsumtionen 70 till 80 procent av BNP. I Kina har den nominella tillväxten utgjorts av tillverkning och handel de senaste 20 åren. Nöjeskonsumtionen har ökat, och det tredje kvartalet rapporterades en 36-procentig ökning inom e-handel mot med året innan.
Entreprenören Jeremy Haft menar att ettbarnspolitiken har skadat Kina demografiskt, men i och med lättnaden kommer affärsmöjligheter värt biljontals dollar att uppstå. Det blir en enorm efterfrågan på mat, kläder, boende, hälsovård och infrastruktur som alla dessa människor kommer att behöva.
Effekt på marknaden
Reformen gav ett glädjande besked för stora exportörer av mjölkpulver från Nya Zeeland, som förväntar sig ökad efterfrågan. Den nyzeeländska dollarn gick upp med 1,7 procent.
Störst ökning har man sett inom industrin för babyprodukter. China Child Care som tillverkar produkter för barnsjukvård gick upp 40 procent på Hongkongbörsen. Även barnmatstillverkarna Mead Johnson och Danones aktier fick ett uppsving, och koreanska och japanska tillverkare av barnprodukter blev storvinnare vid beskedet. Utländska märken är mycket efterfrågade i Kina, då de uppfattas ha högre kvalitet än inhemska märken.
Förlorarna vid avskaffandet av ettbarnspolitiken är kondomtillverkarna; Okamoto såg sina aktier falla med 10 procent.
På lång sikt kommer effekten av reformen att märkas inom IT-tjänster reseindustrin och teknologiindustrin. Dagens kinesiska ungdomar är nämligen storkonsumenter av sådant som IT-tjänster, smartphones och resor.