Det här är den fjärde i en serie artiklar, som beskriver den kinesiska civilisationens uppkomst enligt det traditionella kinesiska synsättet. Serien kommer att handla om Kinas historia och viktiga personer som medverkat till att skapa Kinas gudomligt inspirerade kultur. Den här artikeln berättar om kejsare Yao och den stora översvämningen.
Mot slutet av kejsar Yaos regeringstid drabbades världen av svåra stormar och översvämningar. Dessa syndafloder finns beskrivna i mytologin hos många kulturer världen över, inte bara i Kina.
I ”Berg och hav-klassikern”, finns en sammanställning av legender från De krigande staternas period för omkring 2 500 år sedan. Där beskrivs ”Den stora översvämningen” som höga vågor och våldsamt regn.
Legender om den kinesiska civilisationens uppkomst: Förord
En stor flodvåg från väster slog in och översvämmade bergen i västra Kina och Inre Mongoliet. Vattenmassorna nådde fram till Gula floden och hjärtat av Kina. Fält och bosättningar dränktes i vatten och förstördes, och mängder av människor och djur slutade sina dagar som mat åt fiskar.
Legender om den stora översvämningen
Berättelserna om den stora översvämningen har stora likheter i många legender och myter världen över. Ett återkommande tema är att katastrofen orsakades av gudarna för att straffa mänskligheten för dess moraliska förfall, och endast en liten del som bestod av goda och ärliga människor överlevde.
Förstörelsen av civilisationer över hela världen var enorm. Legender i västvärlden beskriver syndafloden som en förintelse av den tidens kultur, medan den kinesiska skriften ”Book of Documents”, som traditionellt tillskrivs Konfucius, ser flodvågen som skiljelinjen mellan historien och förhistorien.
I Första Mosebok i bibeln står: ”Men när Herren såg att människornas ondska var stor på jorden och att deras hjärtans alla uppsåt och tankar alltid var endast onda, då ångrade Herren att han gjort människorna på jorden, och han blev bedrövad i sitt hjärta. Och Herren sade: ”Människorna som jag skapade, vill jag utplåna från jorden, ja, både människor och fyrfotadjur och kräldjur och himmelens fåglar”.
De gamla grekerna trodde att Zeus bestämde sig för att dränka mänskligheten med en stor översvämning, när han såg att de blivit grymma och struntade i rättvisa och anständighet.
I Mayafolkets skapelseberättelse, Popol Vuh, står det att i begynnelsen skapade gudar människor, men de blev mer och mer omedvetna om sina skapare och respektlösa mot gudarna. Enligt legenden föranledde detta att en stor översvämning dränkte människorna.
Fu Xi bringar ordning i kosmos
I en episk dikt som levt vidare hos Yi-folket, en etnisk minoritet i södra Kina, finns en liknande skapelsehistoria med påföljande moraliskt förfall, som orsakade att mänskligheten måste förstöras. Även där skonades ett fåtal värdiga människor som skulle bygga upp en ny civilisation.
Folksagor hos etniska koreaner i nordöstra Kina berättar om en bror och en syster som överlevde översvämningen genom att fly till toppen av berget Paektu. Idag ligger berget på gränsen mellan Kina och Nordkorea.
Däremot finns ingen legend om en stor översvämning i Lhobafolkets kultur. De lever högt uppe bland bergen i Tibet, på 3 000 meters höjd.
Kejsar Yao hanterar katastrofen
Under Yaos regeringstid var Kina indelat i nio stater. Runt dem fanns de ”fyra haven” och bortom dem de ”åtta ödebygderna”. Annaler från 1100-talet noterar att huvudstaden i Yaos rike låg i staten Ji.
När översvämningskatastrofen drabbade riket försökte kejsar Yao hitta någon som skulle kunna kontrollera vattenmassorna. Huan Dou, en av de skrupelfria ministrarna från tiden innan Yao besteg tronen, rekommenderade arbetskraftsministern Kong Ren för uppdraget.
Men kejsaren tyckte inte han var lämplig: ”Kong Ren är en man med vackra ord. Han är resonlig på ytan men trotsar bakom kulisserna. Han kan verka respektfull och försiktig, men agerar i strid med Vägen och avvisar gudarna. Han kan inte ges uppgiften att kontrollera översvämningen.”
Men jordbruksministern Hou Ji påpekade, att det inte fanns någon annan som hade kompetensen att åta sig uppdraget tillgänglig, så Yao var tvungen att utse Kong Ren för uppgiften.
Lite senare skickade Yao iväg Hou Ji för att besöka de gudomliga varelserna på berget Kunlun. Där mötte han Drottningmodern i Väster som berättade för honom att den stora översvämningen arrangerats av gudarna.
Samtidigt förklarade gudinnan att även nyckeln till mänsklighetens räddning låg i gudarnas händer. Efter 20 år skulle hon återkomma för att personligen hjälpa den härskare som var ödesbestämd att stoppa katastrofen.
Genom gudarnas försyn förutspåddes himlen och jordens öde och outgrundliga resa.
Yaos flytande berg
I kinesiska folksagor om den stora översvämningen sägs att vattnet nådde bortom Mengmenpasset (idag Ji-häradet i Shanxiprovinsen), och vattnet i de mäktiga floderna Huai och Yangtze slogs samman.
I ”Taiping Yulan” som skrevs under Songdynastin, berättas att det fanns ett berg i staten Ji som kallades Fushan (vilket betyder ”det flytande berget”). I forna tider förtöjde folket sina båtar i stenblocken, och än idag kan man hitta spår av trasiga förtöjningar där.
Det var bara berget självt som förblev torrt där det flöt ovan vågorna. Eftersom kejsare Yao tog berget som tillflyktsort undan störtfloden, kallades det också för Yao-berget.
Det finns fortfarande ett härad som heter Fushan i den bergiga provinsen Shanxi som ligger i norra Kina.
Draken – en viktig symbol i Kina
Hou Ji slår ner upproret i San Miao
San Miao-folket som lever i ett område mellan de stora sjöarna i centrala Kina, är ättlingar till den fruktade stamhövdingen Chi You. De är besläktade med hmong-folket i södra Kina och Sydostasien.
Regionen styrdes av Huan Dou och hans son, båda våldsamma och illvilliga män som förstörde de gamla traditionerna. De hade länge haft planer på att göra uppror och översvämningen gav dem chansen. Medan det rådde kaos i Kina på grund av översvämningarna ledde Huan Dou det starka San Miao-folket att göra uppror. De anföll svagare grannar och intog deras land.
Hou Ji sändes ut för att konfrontera Huan Duo och San Miao-folket. Han mötte upprorsmakarna i ett avgörande slag på Danshui, där de besegrades. Efter kapitulationen sändes Huan Dou i exil på berget Chong. Tyranni och tortyr avskaffades i San Miao-regionen och offren för upproret fick tillbaka sitt land.
Hjälp oss att driva tidningen vidare!
En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.