loading
Nu har säsongen för Bondens egen marknad startat. I helgen kan du handla närproducerade varor på olika orter runtom i Sverige. (Foto: Bondens egen marknad)
Nu har säsongen för Bondens egen marknad startat. I helgen kan du handla närproducerade varor på olika orter runtom i Sverige. (Foto: Bondens egen marknad)
Inrikes

Handla som förr på Bondens egen marknad

Malin Nordstrand

Allt fler vill ha närproducerat och ekologiskt, och på många håll i landet kan vi besöka Bondens egen marknad. Här kan den kräsne konsumenten strosa runt bland marknadsstånden som dignar av färska varor: nyskördade grönsaker, nybakat bröd och lokala specialiteter. Man vill också fördubbla antalet producenter och marknader inom några år.

– Det ska finnas en marknad på varje större ort i Sverige. Vi vill fördubbla till 1000 företagare och 50 marknader inom de närmsta tre åren, säger Claudia Dillman som är en drivande kraft i projektet för Bondens egen marknad.

Ökad medvetenhet hos unga

Idag finns det omkring 23 marknader runtom i Sverige, från Luleå i norr till Helsingborg i söder. Orter med goda förutsättningar kan ha upp till 25 marknader per år; främst under vår, höst och jul.

Claudia Dillman bor på landsbygden utanför Norrtälje, och arrenderar lite mark där hon kan ha får och höns. Hon var med när marknaderna startade i Sverige år 2000.

– När jag stod på Bondens egen marknad var mina barn små. Då handlade jag, och bytte till och med varor. Vi hade marknad på lördagar, så varje söndag hade vi fest. Då kände jag att varför ska det här bara vara för en liten utvald skara, det borde vara tillgängligt för alla.

Claudia berättar att hon märker att efterfrågan på närproducerat och ekologiskt ökar, särskilt hos barnfamiljer och unga.

– Människor är medvetna idag, och ju fler kriser och skandaler det blir inom livsmedelsindustrin, desto mer tänker folk till. Köper man ett bröd så ska det vara mjöl, salt och vatten – inte 25 olika tillsatser. Man vill hitta rena produkter, man vill att djuren ska ha haft det bra och att grönsakerna odlats utan bekämpningsmedel. Då vill man köpa direkt från producenterna.

Fråga producenten direkt

Det finns stränga regler för de som står på marknaderna: lantbrukaren måste ha odlat eller fött upp det som säljs, och samma sak gäller huvudingrediensen i förädlad mat, som sylt eller korv.

– Man ska kunna fråga producenten direkt. Om du till exempel köper ägg ska du kunna fråga om hönsen går ute eller inne, vad de får för foder och så vidare.

Dessutom ska allt vara närproducerat, vilket innebär att gårdarna måste ligga inom ett avstånd av 250 km från marknaden. De flesta är också småskaliga, så även om Bondens egen marknad inte är lika med ekologiskt, så är till exempel 99 % av alla grönsaksproducenter som står på marknaderna ändå kravgodkända, säger Claudia.

– Är man liten och ska kunna konkurrera så måste man vara kravansluten.

Foto: Bondens egen marknad

Fler unga producenter behövs

Claudia tycker att framtiden ser ljus ut eftersom konsumenterna strömmar till marknaderna. Men trots det så finns ett problem: det finns inte tillräckligt många producenter. De som var med och startade år 2000 har blivit äldre och många har gått i pension.

– Det som fattas just nu är ungdomar som ska ta över, men det är inte så lätt att köpa en gård idag, och att vara lantbrukare är osäkert.

Det är också väldigt komplicerat att vara livsmedelsproducent idag, med knöliga regler och skyhöga avgifter som sätter krokben för företagarna. Dessutom tittar regeringen nu utanför Sverige och vill stödja exporten istället för att stötta livsmedelsproducenterna här, menar Claudia.

– Man måste hjälpa dem som är på plats istället för att subventionera transporter från Kina. Det ska inte vara lönsamt att göra på det viset.

Projekt

 

För att stötta och förenkla för unga som vill bli lantbrukare, öka medvetenheten om Bondens egen marknad och få fler marknader i Sverige, har Bondens egen marknad satsat för att starta ett projekt i samarbete med bland annat Jordbruksverket.

– Vi vill bygga ut marknaden och locka fler yngre till den. Vi vill visa att man kan få större del av kakan själv om man skippar mellanhänderna och säljer direkt till konsument. Det är win-win situation både för konsumenten och producenten.

– Här i Sverige måste man tänka: vill vi ha en landsbygd eller inte? Vill vi ha lokalproducerat eller inte? Politikerna måste säga stopp. Nu ska alla dra åt samma håll – vi ska satsa på närproducerat.

 

En mungo omringad av fyra lejon – det borde vara en lätt match

Val 2018 – Flyktingpolitik

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Nu har säsongen för Bondens egen marknad startat. I helgen kan du handla närproducerade varor på olika orter runtom i Sverige. (Foto: Bondens egen marknad)
Nu har säsongen för Bondens egen marknad startat. I helgen kan du handla närproducerade varor på olika orter runtom i Sverige. (Foto: Bondens egen marknad)
Inrikes

Handla som förr på Bondens egen marknad

Malin Nordstrand

Allt fler vill ha närproducerat och ekologiskt, och på många håll i landet kan vi besöka Bondens egen marknad. Här kan den kräsne konsumenten strosa runt bland marknadsstånden som dignar av färska varor: nyskördade grönsaker, nybakat bröd och lokala specialiteter. Man vill också fördubbla antalet producenter och marknader inom några år.

– Det ska finnas en marknad på varje större ort i Sverige. Vi vill fördubbla till 1000 företagare och 50 marknader inom de närmsta tre åren, säger Claudia Dillman som är en drivande kraft i projektet för Bondens egen marknad.

Ökad medvetenhet hos unga

Idag finns det omkring 23 marknader runtom i Sverige, från Luleå i norr till Helsingborg i söder. Orter med goda förutsättningar kan ha upp till 25 marknader per år; främst under vår, höst och jul.

Claudia Dillman bor på landsbygden utanför Norrtälje, och arrenderar lite mark där hon kan ha får och höns. Hon var med när marknaderna startade i Sverige år 2000.

– När jag stod på Bondens egen marknad var mina barn små. Då handlade jag, och bytte till och med varor. Vi hade marknad på lördagar, så varje söndag hade vi fest. Då kände jag att varför ska det här bara vara för en liten utvald skara, det borde vara tillgängligt för alla.

Claudia berättar att hon märker att efterfrågan på närproducerat och ekologiskt ökar, särskilt hos barnfamiljer och unga.

– Människor är medvetna idag, och ju fler kriser och skandaler det blir inom livsmedelsindustrin, desto mer tänker folk till. Köper man ett bröd så ska det vara mjöl, salt och vatten – inte 25 olika tillsatser. Man vill hitta rena produkter, man vill att djuren ska ha haft det bra och att grönsakerna odlats utan bekämpningsmedel. Då vill man köpa direkt från producenterna.

Fråga producenten direkt

Det finns stränga regler för de som står på marknaderna: lantbrukaren måste ha odlat eller fött upp det som säljs, och samma sak gäller huvudingrediensen i förädlad mat, som sylt eller korv.

– Man ska kunna fråga producenten direkt. Om du till exempel köper ägg ska du kunna fråga om hönsen går ute eller inne, vad de får för foder och så vidare.

Dessutom ska allt vara närproducerat, vilket innebär att gårdarna måste ligga inom ett avstånd av 250 km från marknaden. De flesta är också småskaliga, så även om Bondens egen marknad inte är lika med ekologiskt, så är till exempel 99 % av alla grönsaksproducenter som står på marknaderna ändå kravgodkända, säger Claudia.

– Är man liten och ska kunna konkurrera så måste man vara kravansluten.

Foto: Bondens egen marknad

Fler unga producenter behövs

Claudia tycker att framtiden ser ljus ut eftersom konsumenterna strömmar till marknaderna. Men trots det så finns ett problem: det finns inte tillräckligt många producenter. De som var med och startade år 2000 har blivit äldre och många har gått i pension.

– Det som fattas just nu är ungdomar som ska ta över, men det är inte så lätt att köpa en gård idag, och att vara lantbrukare är osäkert.

Det är också väldigt komplicerat att vara livsmedelsproducent idag, med knöliga regler och skyhöga avgifter som sätter krokben för företagarna. Dessutom tittar regeringen nu utanför Sverige och vill stödja exporten istället för att stötta livsmedelsproducenterna här, menar Claudia.

– Man måste hjälpa dem som är på plats istället för att subventionera transporter från Kina. Det ska inte vara lönsamt att göra på det viset.

Projekt

 

För att stötta och förenkla för unga som vill bli lantbrukare, öka medvetenheten om Bondens egen marknad och få fler marknader i Sverige, har Bondens egen marknad satsat för att starta ett projekt i samarbete med bland annat Jordbruksverket.

– Vi vill bygga ut marknaden och locka fler yngre till den. Vi vill visa att man kan få större del av kakan själv om man skippar mellanhänderna och säljer direkt till konsument. Det är win-win situation både för konsumenten och producenten.

– Här i Sverige måste man tänka: vill vi ha en landsbygd eller inte? Vill vi ha lokalproducerat eller inte? Politikerna måste säga stopp. Nu ska alla dra åt samma håll – vi ska satsa på närproducerat.

 

En mungo omringad av fyra lejon – det borde vara en lätt match

Val 2018 – Flyktingpolitik

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024