loadingSophie Richardson på Human Rights Watch talar om Kinas behandling av dissidenter och deras familjer under en presskonferens i Washington, 24 september 2013. Richardson publicerade nyligen en rapport där det står att den föreslagna kinesiska antiterrorlagens syfte är att legitimera människorättskränkningar. (Mandel Ngan/AFP/Getty Images).
Sophie Richardson på Human Rights Watch talar om Kinas behandling av dissidenter och deras familjer under en presskonferens i Washington, 24 september 2013. Richardson publicerade nyligen en rapport där det står att den föreslagna kinesiska antiterrorlagens syfte är att legitimera människorättskränkningar. (Mandel Ngan/AFP/Getty Images).
Utrikes

Föreslagen antiterrorlag i Kina legitimerar människorättskränkningar

Frank Fang, Epoch Times

Den kinesiska regimen håller på att stifta sina egna antiterrorlagar, officiellt för att bekämpa terrorism. Men i Human Rights Watchs ögon är det hela helt enkelt en taktik för att legitimera människorättskränkningar i landet.

”Det har förekommit ohyggliga attacker på människor i Kina, och regeringen har en plikt att svara på dem och skydda befolkningen. Men i sin nuvarande form är den här lagen knappast mer än en licens att begå människorättskränkningar”, skrev Sophie Richardson, som är chef för Human Rights Watchs Kinabevakning. ”Lagförslaget måste arbetas om i grunden och skrivas i enlighet med internationella juridiska standarder.”

Den föreslagna kinesiska lagstiftningen, som publicerades i november i förra året, efterfrågar konsultation med allmänheten, inrättandet av ett antiterroristcentrum och införandet av en mekanism för att dela information mellan olika departement och med internationella antiterroristorganisationer.

Ett av problemen som Human Rights Watch pekar på är den mycket breda och vaga definitionen av ”terrorism” i lagförslaget, som slår fast att alla tankar, tal och handlingar som försöker ”påverka nationell politik” är att beteckna som terrorism. Enligt den definitionen skulle all form av politisk opinionsbildning för att ändra på en viss politik kunna anklagas för att vara terrorism.

”Ju större område som lagen omfattar, desto lättare är det att hitta beteenden och kommentarer som utgör lagbrott”, sade Zhao Yuanming, en erfaren kinesisk juridikexpert i en intervju med New York-baserade New Tang Dynasty Television.

Kan användas mot etniska minoriteter

Enligt det nuvarande lagförslaget skulle pågående människorättskränkningar kunna rättfärdigas, och framtida kränkningar underlättas, allt med ursäkten att man bekämpar terrorism. Det skulle särskilt vara fallet i områden där lagskyddet är svagt, som i den autonoma uiguriska regionen Xinjiang, påpekade Human Rights Watch.

Under senare år har Xinjiang drabbats av mycket våld, som ett resultat av etniska spänningar i regionen. Uigurer anklagar kinesiska myndigheter för att begå brutala övergrepp som kallas ”terrorismbekämpning”.

Inflödet av han-kineser, den etniska majoritetsgruppen i Kina, och de hårda begränsningarna av uiguriska religiösa och kulturella sedvänjor, har bidragit till allmänhetens ilska mot den kinesiska regimen, enligt uiguriska aktivister.

I augusti 2013 dödade kinesisk polis 15 uigurer i en antiterroristräd. I juni 2014 avrättade de kinesiska myndigheterna 13 personer. Tre av dem påstods ha attackerat en lokal polisstation, där 34 människor dog, och en fjärde skulle ha sprängt en bomb som dödade ett barn 2012. Varför de andra nio avrättades offentliggjordes aldrig.

”Jag anser att en sådan antiterrorlag avsiktligt försöker sudda ut gränserna mellan terroristbekämpning och etniska konflikter, eller personer med andra politiska uppfattningar”, sade Zhao Yuanming. ”Från och med nu blir det lättare för de kinesiska myndigheterna att använda den här lagen mot vem som helst, eller till och med gripa och åtala vem som helst.”

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSophie Richardson på Human Rights Watch talar om Kinas behandling av dissidenter och deras familjer under en presskonferens i Washington, 24 september 2013. Richardson publicerade nyligen en rapport där det står att den föreslagna kinesiska antiterrorlagens syfte är att legitimera människorättskränkningar. (Mandel Ngan/AFP/Getty Images).
Sophie Richardson på Human Rights Watch talar om Kinas behandling av dissidenter och deras familjer under en presskonferens i Washington, 24 september 2013. Richardson publicerade nyligen en rapport där det står att den föreslagna kinesiska antiterrorlagens syfte är att legitimera människorättskränkningar. (Mandel Ngan/AFP/Getty Images).
Utrikes

Föreslagen antiterrorlag i Kina legitimerar människorättskränkningar

Frank Fang, Epoch Times

Den kinesiska regimen håller på att stifta sina egna antiterrorlagar, officiellt för att bekämpa terrorism. Men i Human Rights Watchs ögon är det hela helt enkelt en taktik för att legitimera människorättskränkningar i landet.

”Det har förekommit ohyggliga attacker på människor i Kina, och regeringen har en plikt att svara på dem och skydda befolkningen. Men i sin nuvarande form är den här lagen knappast mer än en licens att begå människorättskränkningar”, skrev Sophie Richardson, som är chef för Human Rights Watchs Kinabevakning. ”Lagförslaget måste arbetas om i grunden och skrivas i enlighet med internationella juridiska standarder.”

Den föreslagna kinesiska lagstiftningen, som publicerades i november i förra året, efterfrågar konsultation med allmänheten, inrättandet av ett antiterroristcentrum och införandet av en mekanism för att dela information mellan olika departement och med internationella antiterroristorganisationer.

Ett av problemen som Human Rights Watch pekar på är den mycket breda och vaga definitionen av ”terrorism” i lagförslaget, som slår fast att alla tankar, tal och handlingar som försöker ”påverka nationell politik” är att beteckna som terrorism. Enligt den definitionen skulle all form av politisk opinionsbildning för att ändra på en viss politik kunna anklagas för att vara terrorism.

”Ju större område som lagen omfattar, desto lättare är det att hitta beteenden och kommentarer som utgör lagbrott”, sade Zhao Yuanming, en erfaren kinesisk juridikexpert i en intervju med New York-baserade New Tang Dynasty Television.

Kan användas mot etniska minoriteter

Enligt det nuvarande lagförslaget skulle pågående människorättskränkningar kunna rättfärdigas, och framtida kränkningar underlättas, allt med ursäkten att man bekämpar terrorism. Det skulle särskilt vara fallet i områden där lagskyddet är svagt, som i den autonoma uiguriska regionen Xinjiang, påpekade Human Rights Watch.

Under senare år har Xinjiang drabbats av mycket våld, som ett resultat av etniska spänningar i regionen. Uigurer anklagar kinesiska myndigheter för att begå brutala övergrepp som kallas ”terrorismbekämpning”.

Inflödet av han-kineser, den etniska majoritetsgruppen i Kina, och de hårda begränsningarna av uiguriska religiösa och kulturella sedvänjor, har bidragit till allmänhetens ilska mot den kinesiska regimen, enligt uiguriska aktivister.

I augusti 2013 dödade kinesisk polis 15 uigurer i en antiterroristräd. I juni 2014 avrättade de kinesiska myndigheterna 13 personer. Tre av dem påstods ha attackerat en lokal polisstation, där 34 människor dog, och en fjärde skulle ha sprängt en bomb som dödade ett barn 2012. Varför de andra nio avrättades offentliggjordes aldrig.

”Jag anser att en sådan antiterrorlag avsiktligt försöker sudda ut gränserna mellan terroristbekämpning och etniska konflikter, eller personer med andra politiska uppfattningar”, sade Zhao Yuanming. ”Från och med nu blir det lättare för de kinesiska myndigheterna att använda den här lagen mot vem som helst, eller till och med gripa och åtala vem som helst.”

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024